perjantai 16. heinäkuuta 2010

Kotona

Kesän suuri seikkailu päättyi kun kaarroin eilen iltapäivällä kotipihaan ja kävelin suoraan nukkumaan kellarin viileyteen. Paluumatkaa olimme tehneet lentämällä päivää aiemmin Longyearbyenistä takaisin Tromssaan ja ajamalla autolla Narvik sivuuttaen Kiirunan kautta vain parin tunnin yöunilla suoraan kotiin Vaasaan.

Purjehdus päättyi, kun saavuimme väsyneinä Longyearbyeniin. Saapumispäivän iltana rakensimme yhdessä jäljellä olevista ruokatarvikkeista vielä illallisen, jota nautimme yhdessä väsyneinä mutta tyytyväisenä kerraten purjehduksen tapahtumia. Myös mahdollisuus sataman suihkuun oli tervetullut.

Maanantaiaamuna aloitimme veneen siivouksen ja paikkojen järjestämisen seuraavaa ryhmää varten. Hyvästelimme toisemme ja lähdimme kukin oman aikataulun mukaan kotimatkalle tai jatkamaan retkeä mm. vaelluksen muodossa. Kirjauduin Marjan kanssa hotelliin sillä olimme varautuneet olemaan paikan päällä retkeillen vielä pari päivää.

Seuraavana päivänä lähdimmekin moottorialuksella katsomaan venäläisten nyt jo hylättyä Pyramiden kaivoskaupunkia. Myös vierailu Huippuvuorten historiaa esittelevään museoon oli ollut edellisen päivän ohjelmassa.

Matkalla kaivoskaupunkiin pysähdyimme tarkkailemaan lintujen täyttämiä vuorenrinteitä sekä ihastelemaan Nordenskiöldin mukaan nimettyä jäätikköä. Oppaamme muisti moneen kertaan mainita kuuluisasta ruotsalaisesta joka ei Ruotsissa ollutkaan niin kuuluisa mutta joka norjalaisille on hyvin tärkeä. En jaksanut lähteä oikomaan tietoa Nordenskiöldin kansallisuudesta kun ei häntä ruotsalaisetkaan olleet niin innokkaasti omimassa.

Koko seikkailu oli kesän parasta antia. Nyt suunnitellaan jo tulevia purjehduksia.